Tuesday, June 3, 2008

Suka Duka Di musim cuti

Cuti sekolah pertengahan tahun telah hampir ke penghujungnya. Kami sekeluarga tidak kemana-mana kerana pasangan kembar kami bertanding di Taekwan Do Tournamen peringkat Negeri Kelantan pada 4 dan 5 haribulan Jun, di Komplek Belia dan Sukan Negeri Kelantan . Sepanjang cuti sekolah ini mereka menghabiskan masa dengan berlatih bersama kawan kawan sepasukan.

Pingat yang dimenangi

Tahniah kepada pasukan dari Pasir Puteh yang telah muncul pasukan terbaik di tournamen tersebut.

Saperti biasa, musim cuti sekolah juga di penohi dengan undangan perkahwinan.Kini telah tiba masanya bagi rakan rakan yang sebaya menerima menantu. Tahniah untuk Siti Khatijah,Ahmed Husin dan Hajjah Rogayah yang menerima menantu dan tak lupa kepada Puan Rohani Abdullah (4 Life) yang mendapat cucu pertama.

Nurul semasa majlis bertandang ke rumah pegantin lelaki

Pelamin di rumah Ahmed Husin, di Palekbang.

Kami di Sripekan telah dikunjungi olih sahabat yang telah lama tidak bertemu. Pn Rohaniah adalah orang yang pertama menyapa ketika saya melapur diri untuk bertugas di Telekom Kuantan dua puloh tahun yang lalu. Kak Ani kini bertugas di TM Kelang Selangor. Kepada Kak Ani dan keluarga,terutama Maisarah (anak bongsu?) terima kasih kerana sudi datang.

Bersama Kak Ani dan Maisarah

Keluarga Kak Ani dan kembar di hadapan Sripekan

Dimusim cuti ini kami hanya berkunjung ke pantai Irama, Bachok selain daripada Rantau Panjang bersama keluarga Kak Ani. Di musim cuti bagi yang mengetahui lebih baik membeli belah di Kota Bharu.

Pantai Irama Bachok kelantan



Membeli layang layang untuk Nadia

Dalam keseronokan musim cuti kami dikejutkan dengan kematian bapa dan adik kepada Iffah Zafirah,sahabat baik kepada Fauziah danFariza.Bapa dan adiknya mati lemas di pantai Telong,Bachok. Iffah dapat di selamatkan dan kini masih dirawat di Hospital Kota Bharu. Semuga Iffah ,ibunya( yang sedang menanti kelahiran anak yang keenam pada September ini) dan seluroh keluarga tabah menghadapi dugaan ini. Al Fatihah.

Disini disertakan laporan dari akhbar harian Metro.

Nekad selamat suami, anak

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my

PASIR PUTEH: Seorang isteri yang hamil enam bulan nekad berenang ke laut di Pantai Telong, Malawi, dekat Bachok dalam usaha menyelamatkan suami dan dua anaknya yang dihanyutkan ombak kuat ketika sedang mandi, kelmarin.

Bagaimanapun, usaha Badariah Abd Ghani, 39, dari Kampung Tembila, dekat sini, gagal apabila terpaksa berpatah balik kerana keadaan air dalam dan ombak kuat menyebabkan suami dan anak lelakinya lemas, manakala anak perempuannya dapat diselamatkan dengan bantuan orang ramai.

“Walaupun reda dengan kematian dua insan tersayang, saya terkilan kerana arwah suami tidak sempat menatap wajah anak keenam kami yang dijangka lahir September ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya di kampung berkenaan, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang itu, suami Badariah, Zuraimi Mohamad, 39, ditemui lemas bersama anak keduanya, Mohd Farid, 14, pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tok Janggut di sini, ketika mandi bersama seorang lagi anak mereka di pantai itu, petang kelmarin.

Bagaimanapun, anak sulung pasangan berkenaan, Iffah Zafirah, 16, terselamat dan masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) Kota Bharu dan keadaannya dilapor stabil.

Sebelum kejadian, Zuraimi dikatakan membawa isteri dan lima anak serta seorang adik ipar perempuan ke kawasan perkelahan itu dan bercadang menginap di chalet di situ bagi menunaikan janji kepada keluarga sebelum ini.

Bagaimanapun, sebaik tiba di kawasan itu, Zuraimi dikatakan tidak terus membuat pendaftaran masuk ke chalet terbabit, sebaliknya terus mengajak anaknya mandi dengan alasan sudah lama tidak mandi pantai.

Badariah berkata, sikap dan perangai suaminya agak berlainan kerana kelihatan terlalu gembira serta sering menyakat anak bongsu mereka, Mohd Hafiz, 3, hingga menangis.

Menurutnya, walaupun melihat gelagat arwah suami yang begitu gembira bergurau dengan semua anak mereka, dia tidak mengesyaki sebarang kejadian buruk bakal berlaku.

“Ketika itu, suasana sekitar kawasan pantai peranginan itu agak tenang kerana kurang pengunjung mungkin kerana kedudukannya agak terpencil serta jauh dari rumah penduduk kampung.

“Bagaimanapun, ketika sedang menyiapkan makanan bersama adik saya, Ros Aliza, 27, tiba-tiba kedengaran anak ketiga kami, Mohd Zakuan, 11, melaung meminta tolong sebelum memaklumkan suami dan dua anak (Iffah Zafirah dan Mohd Farid) hanyut dibawa ombak deras,” katanya.

Katanya, dia terus berlari ke pantai tanpa menghiraukan dirinya kini hamil enam bulan.

“Saya cuba berenang menyelamatkan mereka bertiga tetapi gagal kerana air terlalu dalam selain arus laut kuat menyebabkan saya terpaksa berpatah balik ke pantai.

“Saya kemudian meminta bantuan dua pemuda yang secara kebetulan melalui kawasan itu sebelum mereka berjaya menyelamatkan Iffah Zafirah tapi gagal membantu suami dan Mohd Farid,” katanya.

Menurutnya, beberapa penduduk kampung yang kemudian datang membantu berjaya menemui suami dan anaknya itu, kira-kira 50 meter dari pantai tetapi mereka sudah tidak bernyawa dan gagal diselamatkan.

“Saya terus memangku suami dan mengusap rambutnya sebelum meriba pula Mohd Farid walaupun menyedari mereka sudah pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya,” katanya.

Menurutnya, arwah suami yang bekerja sebagai pendawai elektrik di Kuala Lumpur pulang ke kampung Sabtu lalu, kerana terlalu merindui keluarga termasuk anak perempuan tunggal mereka, Iffah Zafirah.

“Ketika pulang, dia jarang bertemu Iffah Zafirah yang tinggal di asrama Sekolah Menengah Teknik (SMT) Kuala Krai,” katanya.

Jenazah Zuraimi dan Mohd Farid selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Tebing Tinggi selepas solat Zuhur semalam sebaik dituntut keluarga dari Unit Forensik HRPZ II, malam kelmarin.



























2 comments:

Unknown said...

artikel 3 in 1 ? Anak kamu yang mana yang akan ke MMU ? Yang kembar ni ke ???

Unknown said...

Kembar baru tingkatan 4,kakak dia dah 2nd year kat MMU.